čtvrtek 27. srpna 2015

Slaný polentový koláč

Krásný srpnový večer.
Moje aktivita tady na blogu je poslední dobou dost chabá - příspěvků málo a když už nějaký, tak je to většinou jen recept a pořádný článek nikde. Je pravda, že celé prázdniny jsem pořád někde - nejdřív tábor, poté jamboree v Japonsku a teď běhám mezi brigádama a domovem. A volného času a energie na psaní článku je pomálu. Ale s nástupem školního roku se to snad zlepší a článků bude víc :) (a i ten slibovaný report z Japonska!)
Dneska jsem chtěla zkusit upéct něco z polenty, protože ji tu mám zásoby na dlouho a tím, že táta pracuje ve špajzu, tak to tam překáželo. Z polenty jsem zkoušela už knedlíky, noky, "hranolky", pizzu, kaši na sladko/slano, ale ještě jsem z ní nepekla žádný koláč. No co vám budu povídat, receptů spousta, ale ani jeden mi zcela nevyhovoval. A tak jsem se jimi jen inspirovala a zkusila štěstí s mými zkušenostmi. A povedlo se :) (mamka dokonce přišla z práce a dala si ho rovnou, ještě vlažný, protože měla hlad a prý jí moc chutnal :))


budete potřebovat:
1 hrnek polenty (kukuřičná krupice, dá se koupit ve zdravé výživě nebo už i normálně v obchodech)
hrnek mléka (kravské, rostlinné)
kousek másla (nemusí být)
strouhaný sýr (nemusí být)
sůl, koření

vše na obložení (šunka, sýr, špenát, mražená zelenina, rajčatový protlak, maso, tofu, olivový olej, ...
2-3 rozšlehaná vejce s mlékem (záleží na velikosti plechu)
sůl, bazalka, ....


Troubu zapněte na 180°C.
V hrnci přiveďte k varu vodu s mlékem, osolte a okořeňte dle chuti. Poté postupně přimíchávejte polentu (opravdu důkladně, ať se netvoří hrudky) a vařte ještě asi minutu. Odstavte z plotny, přidejte kousek másla a trochu strouhaného sýra a zamíchejte. Poté přendejte na plech/do formy a mokrou lžící uhlaďte.


Takto připravený základ ozdobte dle libosti - já ho potřela rajčatovým protlakem, pokladla plátky cukety, vařeným kuřecím masem a měsíčky cibule, osolila a okořenila bazalkou. Celé poté zalijte rozšlehanými vejci a pečte v troubě cca 30 minut, dokud povrch nezezlátne. Po upečení chvilku počkejte a poté můžete koláč nakrájet.





Variace na obložení se meze nekladou - můžete použít šunku, sýr a kečup, zeleninu, mozzarellu, tofu a tak dále.. Každý si najde své :) Pokud vynecháte máslo a sýr v těstě a použijete rostlinné mléko, máte z toho dokonce i veganskou verzi, vajíčka nahoru přijít nemusí :)
Doufám, že vám bude chutnat a já se brzy zase ozvu!
K.

6 komentářů:

  1. Ten vypadá výborně !
    Polenta mi už nějaký ten pátek leží doma a nevím co sní , takže se na něj co nejdříve vrhnu :D !

    OdpovědětVymazat
  2. polentu som si chcela kupit uz velakrat, ale vzdy som to zavrhla, lebo vsetko kukuricne vo mne vyvolava pocit, ze sa z toho velmi pribera... neviem preco mam take predsudky voci kukurici :D ale ked si da clovek cokolvek s mierou, tak mu nic neuskodi :)
    vyzera to ako dalsia zdrava nahrada klasickej pizze, recept som si ulozila a snad ho coskoro vyskusam :)

    moj blog: http://www.neverendlessdreaming.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je to vlastně i taková "pizza" :) ale je to zase změna ;) a s těmi předsudky to moc dobře znám, dost dlouho jsem se taky bála určitých skupin potravin, ale teď vím, že právě s mírou nic neškodí :)

      Vymazat